ثبت 857 اثر استان مرکزی در فهرست آثار ملی از دستاوردهای انقلاب اسلامی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: تعداد 857 اثر ثبتی استان بعد از انقلاب اسلامی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است در حالیکه پیش از انقلاب تنها 73 اثر ثبت ملی شده بود.

ثبت 857 اثر استان مرکزی در فهرست آثار ملی از دستاوردهای انقلاب اسلامی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، عایرضا ایزدی مدیر کل میراث فرهنگی استان اضافه نمود: این آثار شامل آثارغیر منقول، ناملموس، طبیعی، منقول و مکان رویداد انقلاب اسلامی هستند که در فهرست آثار ملی ثبت شده اند تا در حقیقت از ریشه های تاریخی و فرهنگی این کشور حفاظت گردد.

او در ادامه گفت: آثار غیر منقول ثبت شده این استان تا سال 57 تعداد 73 مورد بوده که این آثار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به 804 مورد افزایش یافته است.

ایزدی گفت: آثار ناملموس 30 اثر، آثار طبیعی 15 اثر، آثارمنقول 3 اثر و مکان رویدادهای انقلاب اسلامی 5 اثر ثبت ملی شده است که قبل از انقلاب هیچ گونه اثری از موارد مذکور در استان در فهرست آثار ملی نشده بود و در حقیقت این ثروت های مشترک در آستانه فراموشی و یا نابودی به سر می بردند.

او اظهار کرد: آثار ناملموس آثاری هستند که به صورت ذهنی از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و شامل آداب ، رسوم، آیین ها، مراسم ها و.... و آثار غیرمنقول شامل بناها، تپه ها و محوطه ها هستند. آثار منقول نیز به اشیاء فرهنگی تاریخی مانند صندوق چوبی امامزاده محمد فم تفرش گفته می گردد که نمونه ای ارزشمند از داشته های هنری استان به شمار می رود. آثار طبیعی نیز به صورت طبیعی وجود داشته و انسان در آن دخل و تصرفی نداشته است مانند در ختان کهن سال استان که مهمترین آنها به ثبت رسیده اند.

ایزدی در خاتمه گفت: مکان رویدادهای انقلاب اسلامی اماکنی مربوط به رویدادهای انقلاب اسلامی بهمن 57 است که شامل 5 مکان در استان مرکزی همچون خیابان دو شهید ، خیابان شهید ادبجو، خیابان چهارسرباز است که در آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: میراث آریا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 4202

به "ثبت 857 اثر استان مرکزی در فهرست آثار ملی از دستاوردهای انقلاب اسلامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت 857 اثر استان مرکزی در فهرست آثار ملی از دستاوردهای انقلاب اسلامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید