تزئینات معماری بارگاه حضرت رضا (ع) کتاب شد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، کتاب تزئینات معماری بارگاه حضرت رضا(ع) نوشته میثم جلالی منتشر شد.

تزئینات معماری بارگاه حضرت رضا (ع) کتاب شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، میثم جلالی نویسنده این کتاب، امروز یکشنبه 30 دی درباره کتاب اش گفت: کتاب تزئینات معماری بارگاه حضرت رضا(ع) نتیجه دو سال کار پژوهشی میدانی، سندی و کتابخانه ای فشرده تعدادی از پژوهشگران هنر و معماری اسلامی است.

او ادامه داد: مجموعه ای ارزشمند که هدف از آماده سازی آن از یک سو، پر کردن گوشه ای از خَلأهای موجود در حوزه مطالعات هنر و معماری حرم رضوی بوده و از سوی دیگر کوشش شده تا قسمتی از نیازهای پژوهشی محققان را پاسخ دهد.

جلالی اضافه کرد: در این اثر به رغم همه تنگناها و محدودیت ها، سعی شده تا با تکیه بر مطالعات و آنالیز های میدانی، انبوهی از اطلاعات بکر و روزآمد جمع آوری و با دقت علمی بالا تدوین و تألیف گردد.

او اظهار کرد: کتاب تزیینات معماری بارگاه حضرت رضا(ع) شامل نُه فصل است که در هر فصل یکی از تزیینات معماری حرم رضوی یا موضوعات مرتبط با آن آنالیز و معرفی شده است، این تزیینات شامل گچ بری، کاشی کاری، نقاشی، حجاری، منبت کاری، مقرنس و کاربندی است.

این نویسنده گفت: در فصل نخست کلیات گچ بری، پیشینه گچ بری در مشهد و در نهایت تزیینات گچ بری حرم امام رضا(ع) مورد آنالیز و معرفی قرار گرفته است و در فصل دوم مؤلف به معرفی کاشی کاری های دوره های مختلف تاریخی و شاخص ترین آثار برجای مانده از آنها در حرم امام رضا(ع) پرداخته شده است.

او اضافه کرد: در فصل سوم، کتیبه نگاری در بارگاه رضوی را به چهار دوره تقسیم شده و بر این اساس به تجزیه و تحلیل ویژگی های هر دوره پرداخته شده است ، یکی از تزیینات عمده در حرم امام رضا(ع)، حجاری است که موضوع فصل چهارم این کتاب است.

جلالی ادامه داد: تزئینات نقاشی در حرم امام رضا(ع) موضوعی است که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده و فصل پنجم کتاب را در بر می گیرد و یکی از تزئینات ظریف به کار رفته در حرم رضوی، منبت کاری است که در فصل ششم به پیشینه و صندلی این هنر در حرم مطهر به آن پرداخته شده است.

به گفته او هنر مقرنس و کاربندی در حرم رضوی، آخرین هنری است که در این کتاب مورد آنالیز و تحقیق قرار گرفته و در نهایت فصل هشتم و نهم کتاب به مفهوم و چگونگی نمود حکمت و زیبایی در تزیینات معماری حرم امام رضا(ع) اختصاص دارد.

کتاب تزیینات معماری بارگاه حضرت رضا(ع) به صورت نفیس، تمام رنگی بر روی کاغذ گلاسه و در 464 صفحه زیر نظر میثم جلالی و توسط بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در سال 1397 به چاپ رسیده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: میراث آریا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 3942

به "تزئینات معماری بارگاه حضرت رضا (ع) کتاب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تزئینات معماری بارگاه حضرت رضا (ع) کتاب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید