از مصرف نمک دریا خودداری کنید

به گزارش مجله یک کامپیوتر، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکید نمود: هموطنان در خرید نمک دقت نمایند که عبارت نمک یددار تصفیه شده بر روی بسته بندی نمک درج شده باشد و از خرید هرگونه نمک با عنوان صادراتی صنعتی و یا نمک دریا خودداری نمایند.

از مصرف نمک دریا خودداری کنید

عباسی در گفت وگو با خبرنگاران، اظهارکرد: نمک یددار تصفیه شده، نمکی است کاملا بهداشتی که ناخالصی های نامحلول آن مانند فلزات سنگین و همچنین ناخالصی های محلول آن همچون آهک، شن و ماسه، در کارخانه از آن جدا شده و به آن ید اضافه شده است.

وی با بیان اینکه مصرف نمک تصفیه نشده به علت داشتن ناخالصی در افرادی که سابقه بیماری های گوارشی، کلیوی و کبدی دارند، خطرناک است اضافه نمود: مصرف مداوم این نوع نمک ها در افراد سالم نیز می تواند منجر به بروز ناراحتی های گوارشی، کلیوی، کبدی و حتی کاهش جذب آهن در بدن گردد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکید نمود: هموطنان در خرید نمک دقت نمایند که عبارت نمک یددار تصفیه شده بر روی بسته بندی نمک درج شده باشد و از خرید هرگونه نمک با عنوان صادراتی صنعتی و یا نمک دریا خودداری نمایند.

عباسی اضافه نمود: همواره به تاریخ مصرف نمک و وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت روی بسته بندی نمک ها توجه کنید. فقط نمک هایی قابل مصرف و مجاز هستند که شماره پروانه ساخت برروی بسته بندی آن ها درج شده باشد.

وی تاکید نمود: هموطنان در خرید نمک دقت نمایند که عبارت نمک یددار تصفیه شده بر روی بسته بندی نمک درج شده باشد و از خرید هرگونه نمک با عنوان صادراتی صنعتی و یا نمک دریا خودداری نمایند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه نمک و غذاهای شور باید به مقدار کم مصرف گردد، یادآور شد: همان مقدار کم نمک نیز فقط از نوع تصفیه شده یددار باشد.

عباسی اظهار داشت: در حال حاضر مصرف نمک که خصوصا در غذاهای آماده به میزان زیاد مورد استفاده قرار می گیرد در کشور ما بالاست. طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک 5 گرم است این در حالی است که میزان مصرف نمک در کشور 3-2 برابر این مقدار برآورد شده است.

وی با بیان اینکه غنی سازی نمک با ید دلیلی نیست که برای دریافت ید بیشتر، نمک بیشتری مصرف گردد، ادامه داد: غنی سازی نمک نباید تشویقی باشد برای افزایش مصرف نمک؛ چرا که به دلیل مصرف زیاد نمک از سوی مردم، مسائل زیادی وجود دارد و هنوز با فرهنگ کاهش مصرف نمک فاصله زیادی داریم. نمک و غذاهای شور باید به مقدار کم مصرف گردد و همان مقدار کم نمک نیز فقط از نوع تصفیه شده یددار باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه نگهداری و ذخیره نمک یددار به مدت طولانی(بیش از یک سال) موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می گردد اضافه نمود: برای حفظ ید در نمک، باید نمک را دور از نور و رطوبت و در ظرف در بسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه های رنگی و تیره نگهداری کرد و جهت اضافه نمودن آن به غذا در زمان طبخ، نمک را در انتهای پخت اضافه نمود تا ید آن در حداکثر مقدار حفظ گردد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 3191

به "از مصرف نمک دریا خودداری کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از مصرف نمک دریا خودداری کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید