10 درصد سرطان های سینه ژنتیکی است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، فوق تخصص خون و سرطان بیمارستان توحید سنندج، با تاکید بر اینکه حدود 10درصدسرطان های سینه ژنتیکی است، گفت: سرطان، تقابل عوامل ژنتیکی و محیطی است و در واقع عوامل محیطی باعث می گردد ژنتیک بدن دچار تغییر و سلول های سرطانی در بدن ایجاد گردد.

10 درصد سرطان های سینه ژنتیکی است

بایزد قادری در گفت وگو با خبرنکار خبرنگاران، با بیان اینکه سرطان سینه شایع ترین سرطان در زنان است که در صورت تشخیص سریع، شانس درمان موفقیت آمیز بیمار بسیار زیاد می شود ، اظهار کرد: رشد غیر طبیعی سلول های بدن عامل خطر در سرطان سینه است که از نظم خاصی پیروی نمی نماید و اگر در بافت سینه اتقاق بیفتد فرد مبتلا به سرطان سینه می شود.

وی با بیان این مطلب که مهم ترین عامل خطر در سرطان سینه هورمون های زنانه است، توضیح داد: تمام زنان هورمون استروژن در بدن دارند، خطر سرطان سینه بر روی افرادی که زود به بلوغ می رسند و زنانی که دیر یائسه می شوند، بیشتر است.

این فوق تخصص خون و سرطان، ادامه داد: اولین شیردهی زنان در سن بالا، نازا بودن، و تک زایمان بودن از جمله عوامل موثر در خطر ابتلا به سرطان سینه است، که همه این موارد به هورمون های زنانه بستگی دارد.

قادری مطرح کرد: یکی از موارد هشدار دهنده در مورد سرطان، کاهش وزن فرد بدون دلیل و بدون کاهش میزان غذا است، این نوع کاهش وزن ناگهانی و بدون دلیل نشانه وجود مشکلی در بدن است.

قرص های ضد بارداری عامل خطر سرطان سینه نیستند

وی با بیان اینکه قرص های پیشگیری از بارداری بسیار اثر جزئی دارد و به عنوان عامل خطر سرطان سینه شناخته نگردیده است، اضافه کرد: هورمون درمانی در زنانی که دچار یائسگی زودرس می شوند خطر سرطان سینه را بیشتر می نماید.

وی اظهار کرد: تقریبا در حدود 6 تا 10 درصد سرطان سینه عامل ارثی دخالت دارد و ممکن است در یک خانواده هم زمان دو خواهر و یا بیشتر افراد فامیل گرفتار شوند.

باید زنان از رژیم های غذایی چاق نماینده و پر چرب خودداری نمایند

قادری توضیح داد: قبل از یائسگی هورمون های زنانه و بعد از یائسگی چاقی به عنوان عامل اصلی سرطان سینه شناخته گردیده است، باید زنان از رژیم های غذایی چاق نماینده و پر چرب خودداری نمایند.

خود آزمائی سینه یا معاینه توسط بانوان متخصص

این فوق تخصص خون و سرطان، با اشاره به اینکه زنان بعد از سنین 40 سالگی باید سالیانه آزمایش ماموگرافی انجام دهند، توضیح داد: زنان می توانند ماهانه 9 تا 7 روز بعد از آغاز قائدگی سینه های خود را معاینه نمایند و در صورتی که هر گونه زخم، توده، غیر قرینه گی سینه ها، ترشحات غیر طبیعی از سینه و هر گونه تغییر در بافت سینه را مشاهده کردند جهت معاینه مراجعه نمایند چون این موارد از علامت های احتمالی سرطان سینه هستند.

معاینات دوره ای توسط پزشک

قادری با اشاره به اینکه زنان هر سه یا چهار ماه باید توسط ماما یا پزشک تحت معاینه قرار بگیرند، اضافه کرد: معاینه توسط پزشک دقیق تر است و می تواند توده های کوچک تر را در سینه نیز تشخیص بدهد، در واقع هر چه سن از 35 سالگی بالاتر رود اهمیت این معاینات بیشتر می شود زیرا احتمال سرطان سینه در سنین بالا بیشتر است.

غربالگری سبب تشخیص سرطان سینه به موقع است

وی با بیان اینکه غربالگری از 40 سالگی پیشنهاد می شود، توضیح داد: غربالگری سبب تشخیصبه موقع سرطان سینه است، در واقع اگر سرطان سینه در مرحله اول تشخیص داده شود نسبت به بیماری که سرطانش در مرحله سه یا چهار تشخیص داده گردیده و به بافت هایش در دور دست، دست اندازی گردیده بقای بیشتری دارد چراکه با تشخیص به موقع درمان را زود آغاز می نماید.

تشخیص سرطان به وسیله نمونه برداری از بافت بیمار انجام می گیرد

وی با بیان اینکه فردی که احساس می نماید یک توده در سینه اش واقع شده است به وسیله آزمایش ماموگرافی و سونوگرافی تشخیص داده می شود، اظهار کرد: تشخیص سرطان به وسیله نمونه برداری از بافت بیمار انجام می گیرد، در واقع نمونه برداری بدخیم و خوش خیم بودن توده را تعیین می نماید.

جراحی، شیمی درمانی رادیو تراپی و هورمون درمانی اقدامات درمانی سرطان سینه

قادری مطرح کرد: اگر در نمونه برداری تشخیص داده شود که توده خوش خیم است احتیاج به اقدام بیشتری نیست اما اگر در نمونه برداری بدخیمی تشخیص داد شد باید اقدامات درمانی آغاز شود که شامل جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و هورمون درمانی است، هر کدام از موارد فوق باید توسط پزشک معالج تایید شود.

وی بیان نمود: به طور کلی بهتر است، در مرحله اول سرطان در صورتی که سرطان سینه پخش نگردیده باشد ابتدا فرد را جراحی کرد، بعد شیمی درمانی و در صورت احتیاج رادیو تراپی و هورمون درمانی انجام بگیرد، براساس تشخیص مرحله ای بیماری، پیشنهاد می شود اول شیمی درمانی بعد از آن جراحی انجام بگیرد.

فوق تخصص خون و سرطان، با توجه به اینکه در مرحله اول بیماری، بقای بیمار طولانی و طول عمر بیشتری خواهد داشت، گفت: در مراحل پیشرفته به دلیل تهاجم دور دست بافت طول عمر بیمار کمتر خواهد بود.

قادری اعلام کرد: بهترین راه پیشگیری از سرطان درست زندگی کردن و تغذیه سالم است و اینکه افراد تا حد امکان از چاقی جلوگیری نمایند چون راهی برای پیشگیری از سرطان سینه وجود ندارد.

دارو خاصی در پیشگیری از سرطان سینه وجود ندارد

وی در سرانجام یادآور شد: داروی خاصی برای پیشگیری از سرطان سینه وجود ندارد فقط در زنانی که سرطان سینه دارند و یک سینه آنها عمل گردیده به دلیل اینکه سینه مقابل درگیر سرطان نشود هورمون درمانی انجام می شود.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 464

به "10 درصد سرطان های سینه ژنتیکی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 درصد سرطان های سینه ژنتیکی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید