مروری بر تاریخچه خودرو؛ ارابه های بدون اسب

به گزارش مجله یک کامپیوتر، روزنامه خراسان: آشنایی با ویژگی ها و تاریخچه اولین خودرو های فراوری شده توسط بنز، پژو، آئودی، بی ام دبلیو، رنو و ... در سالروز اختراع نخستین خودروی دنیا

مروری بر تاریخچه خودرو؛ ارابه های بدون اسب

نهم مارس سال 1885 بود که ثمره سال ها کوشش شبانه روزی و پشتکار گوتلیب دایملر به بار نشست و اولین موتور بنزینی کاربراتوردار (انفجاری) اختراع شد. این مهندس، مکانیک و صنعت گر آلمانی با یاری دوستش مهندس ویلهلم مایباخ در کارگاه کوچک شان واقع در جنوب آلمان، پیروز به ساخت اولین موتور بنزینی جهان شدند و آن را روی بدنه ای با چهارچرخ بستند، سپس مردم تماشا کردند و آن را ارابه بدون اسب خواندند.

این خودرو که نخستین خودروی جهان بود و تصویر آن را درکنار همین مطلب می بینید در آن روز ها صدا های گوشخراش زیادی فراوری می کرد، زیرا که هنوز ساخت اکزاست (اگزوز) آن کامل نشده بود. با گذشت زمانی کوتاه از این رونمایی، چندین و چند شرکت تصمیم به سرمایه گذاری در حوزه صنعت خودروسازی دریافتد که بیشترشان این روز ها جزو غول های این صنعت به حساب می آیند. در پرونده امروز زندگی سلام و در سالروز ساخته شدن نخستین خودروی جهان، برای آشنایی با اولین خودروی فراوری شده برند های مختلف و عظیم خودروسازی همچون مرسدس بنز، بی ام دبلیو، فورد، فولکس واگن، سیتروئن و ... با ما همراه باشید.

فروش 45 دستگاه خودرو در سال اول فراوری

نام برند: مرسدس بنز

سال ساخت: 1891

حداکثر سرعت: 17 کیلومتر بر ساعت

مرسدس بنز به عنوان شرکتی خودروساز در سال 1891 یعنی شش سال بعد از ساخت اولین خودروی جهان، وارد این صنعت شد. اولین خودروی مرسدس بنز به سه چرخ و پیشرانه 954 سی سی با قدرت 0.75 اسب بخار مجهز بود. در همین سال، بنز اولین خودروی چهارچرخ موسوم به ویکتوریا را طراحی کرد. ویکتوریا از پیشرانه 1745 سی سی با قدرت 3 اسب بخار استفاده می کرد. حداکثر سرعت ویکتوریا 17 کیلومتر بر ساعت بود که با فروش 45 دستگاه در سال 1893 به پیروزیتی نسبی رسید. مرسدس بنز در یک قرن گذشته، تغییرات زیادی نموده و طبق جدیدترین آمارها، سالانه بیش از دو میلیون و 310 هزار دستگاه خودرو را در جهان عرضه می نماید.

خودرویی با 2 دنده

نام برند: فورد

سال ساخت: 1903

حداکثر سرعت: 25 کیلومتر بر ساعت

هنری فورد، اولین خودروی آزمایشی خود موسوم به چهارچرخه را در سال 1896 طراحی کرد که هیچ وقت به مرحله فراوری نرسید. پس از فراوری این مدل آزمایشی تک نمونه، در سال 1899 شرکت خودروسازی دیترویت بنیان قرار گرفت که سپس در سال 1901 به شرکت هنری فورد تغییر نام داد. یک سال پس از تغییر نام شرکت، فورد قرارداد خود با سهام داران را فسخ کرد تا اتحاد جدید شرکت خودروسازی فورد را تشکیل دهد. اولین محصول این شرکت مدل A با فراوری 760 دستگاه در سال 1903 بود. مدل A از پیشرانه 2 سیلندر و جعبه دنده 2 سرعته استفاده می کرد. هم اکنون، فورد یکی از برند های خودروسازی مهم و عظیم است و در سال 2018 این شرکت با فروش شش میلیون و 250 هزار دستگاه خودرو در جهان به ششمین شرکت خودروساز عظیم جهان تبدیل شد.

صاحب پیروز ترین خودروی تاریخ

نام برند: فولکس واگن

سال ساخت: 1936

حداکثر سرعت: 75 کیلومتر بر ساعت

اولین محصول سازمان کرف دوش هیتلر سال 1936 فراوری شد، اما اولین خودروی فراوری انبوه تا سال 1945 رونمایی نشد. پس از این که نیرو های ارتش بریتانیا کارخانه فولکس واگن در ولفسبورگ را اشغال کردند، طرح به غنیمت دریافت خودروی تیپ یک برای خودروسازان انگلیس مطرح شد، اما دولت انگلیس معتقد بود تیپ یک، خودروی پیروزی نخواهد شد. تیپ یک که به بیتل هم شهرت دارد، در خانه ماند تا با فراوری بیش از 21 میلیون دستگاه تا سال 2003، پیروز ترین خودروی تاریخ گردد! فولکس واگن پس از ورشکستگی، دوباره به خودروسازی برگشت.

بعد از دهه ها کوشش و سودآوری، غول خودروسازی آلمان با فراوری میلیون ها خودرو در سال و دراختیارداشتن برند های عظیمی مثل آئودی، لامبورگینی، دوکاتی، بوگاتی، اشکودا، پورشه و بنتلی همچنان در حال رشد و توسعه است.

توجه به سرعت از همان ابتدا

نام برند: رنو

سال ساخت: 1903

حداکثر سرعت: 32 کیلومتر بر ساعت

سال 1899 برادران رنو یعنی لوئیس، مارسل و فرناند، شرکت خودرویسازی سوسیته رنو فره را تأسیس کردند. اولین خودرو رنو که نامش CV1 بود، سرعتش به 32 کیلومتر بر ساعت هم می رسید و هر سال، ارتقای چشمگیری می یافت. شعار آن ها از همان ابتدا، توجه بیشتر و بیشتر به سرعت بود. اولین نمونه رنو CV1 محصول سال 1903 با قدرت 5 اسب بخار بود. مدل 1899 که به فراوری انبوه نرسید، فقط یک اسب بخار قدرت داشت. شرکت رنو در سال های گذشته، همیشه از شرکت های مطرح فراوریکننده خودرو های مالی، شهری و خانوادگی بوده است. این برند فرانسوی امروز در قالب اتحادی عظیم با شرکت های نیسان و میتسوبیشی همکاری مستقیم و نزدیک دارد.

در کوشش برای خاص نشان دادن خود

نام برند: بی ام دبلیو

سال ساخت: 1927

حداکثر سرعت: 53 کیلومتر بر ساعت

خودروساز مشهور باواریا سال 1916 با فراوری موتور های هواپیما، فعالیت رسمی اش را با نام BMW آغاز کرد. همچنین در سال 1923، اولین موتورسیکلت و در سال 1927، اولین خودروِ تاریخ بی ام و فراوری شد. این شرکت از همان ابتدا، کارش را با تغییر مکان فرمان و جایگاه راننده از راست به چپ اتاق، آغاز کرد تا خاص بودن خودش را به مخاطب نشان دهد. بی ام دبلیو این روز ها و پس از پشت سرگذاشتن رویداد های تاریخی، یکی از پرچم داران جهانی خودرو های اسپرت و لوکس با فروش حدود سه میلیون دستگاه است.

خودرویی شبیه ادوات جنگی

نام برند: سیتروئن

سال ساخت: 1919

حداکثر سرعت: 65 کیلومتر بر ساعت

آندره سیتروئن در دوران جنگ جهانی اول، یک کارخانه فراوری ادوات جنگی راه اندازی نموده بود، اما در سال 1916، سیتروئن به صنعت خودرو وارد شد؛ اولین محصول این برند فرانسوی، سال 1919 ساخته شد. تنها چهار ماه پس از خاتمه جنگ جهانی اول، سیتروئن تیپ A را با پیشرانه 4 سیلندر 1327 سی سی و نهایت سرعت 65 کیلومتر برساعت فراوری کرد. خودرویی که شبیه ادوات جنگی بود! تا سال 1921 و خاتمه عمر تیپ A، سیتروئن 24 هزار دستگاه از این مدل را عرضه کرد.

سیتروئن در سال 1934 ورشکسته شد تا دراختیار میشلن، عظیم ترین بستانکار خود قرار بگیرد. یک سال بعد، بنیان گذار این برند یعنی آندره سیتروئن درگذشت. خاتمه در سال 1976، پژو برند سیتروئن را خرید که حاصل آن، شکل گیری اتحاد خودروسازان فرانسوی در قالب گروه خودروسازی PSA شد.

عاقبت اخراج از شرکت

نام برند: آئودی

سال ساخت: 1910

حداکثر سرعت: 38 کیلومتر بر ساعت

بنیان گذار برند آئودی ابتدا با شرکت هورچ در سال 1904 وارد صنعت خودروسازی شد. آگوست هاف پس از مشاجره با اعضای هیئت مدیره، این شرکت را ترک کرد تا شرکتی جدید تأسیس کند. او در سال 1910، آئودی را با مدل A بنیان نهاد. مدل A آئودی که 140 دستگاه از آن فراوری شد، به پیشرانه 4 سیلندر 2612 سی سی مجهز بود. دومین خودروی آئودی مدل B بود که سال 1911 عرضه شد. امروزه، برند آئودی دراختیار غول خودروسازی آلمان یعنی گروه فولکس واگن قرار گرفته است. آئودی با فراوری بیش از دو میلیون دستگاه در سال 2018، یکی از فراوریکنندگان عظیم جهان در کلاس خودرو های لوکس است.

خودرویی برای لاکچری ها

نام برند: رولز رویس

سال ساخت: 1904

حداکثر سرعت: 31 کیلومتر بر ساعت

سال 1904، هنری رویس پیش از آشنایی با چارلز رولز، اولین خودروی خود را فراوری کرد. رولز، اشراف زاده ثروتمندی بود که پس از دیدن توانایی های رویس به او پیشنهاد کاری هیجان انگیزی داد. درحقیقت، رولز پیشنهاد کرد تا زمانی که نام او هم روی خودرو در کنار رویس وجود داشته باشد، تمام محصولات را پیش خرید می نماید. طولی نکشید که اولین خودرو با نشان رولز رویس مجهز به پیشرانه 2 سیلندر فراوری شد. پیشرفت رولز رویس به قدری سریع بود که اولین خودروی خود با پیشرانه 8 سیلندر را در سال 1906 یعنی تنها دو سال بعد فراوری کرد. سرمایه گذاری آلمانی ها در این برند انگلیسی باعث شد تا نام رولز رویس همیشه یادآور برندی با خودرو های باکیفیت و لوکس و گران قیمت در جهان باشد.

از ساخت آسیاب تا خودرو

نام برند: پژو

سال ساخت: 1891

حداکثر سرعت: 15 کیلومتر بر ساعت

برند پژو سال 1842 بنیان گذاشته شد و پیش از فراوری دوچرخه، عرضه کننده انواع آسیاب های کوچک نمک و فلفل بود. این برند فرانسوی در سال 1891 همچون مرسدس بنز، اولین خودروی خود را با 4 چرخ و پیشرانه 2 سیلندر فراوری کرد. فراوری این مدل در سال اول عرضه فقط به پنج دستگاه محدود بود، اما تیراژ آن در سال 1892 به 29 دستگاه افزایش یافت. در سال 1900، پژو هر سال 500 دستگاه خودرو فراوری می کرد که با استقبال مشتریان رو به رو بود.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: برترین ها
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 34716

به "مروری بر تاریخچه خودرو؛ ارابه های بدون اسب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مروری بر تاریخچه خودرو؛ ارابه های بدون اسب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید