تخصیص هزار میلیارد تومان اعتبار به صندوق های پژوهش و فناوری

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تهران- خبرنگاران- معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری از تخصیص حدود یک هزار میلیارد تومان اعتبار به صندوق های پژوهش و فناوری اطلاع داد.

تخصیص هزار میلیارد تومان اعتبار به صندوق های پژوهش و فناوری

به گزارش خبرنگار علمی خبرنگاران، رضا قربانی روز یکشنبه در حاشیه مراسم رونمایی از همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی با صندوق های پژوهش و فناوری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه، صندوق های پژوهش و فناوری طبق برنامه سوم توسعه تأسیس شده اند؛ اضافه نمود: این صندوق ها وظایفی در حوزه توسعه فناوری دارند، در اساسنامه تأسیس صندوق نوآوری و شکوفایی یکی از اقداماتی که طبق قانون باید انجام گردد اعطای تسهیلات به صندوق های پژوهش و فناوری است.

وی با اشاره به مزایای صندوق های پژوهش و فناوری گفت: این صندوق ها در جغرافیای کشور پراکنده هستند، ضمن آنکه بعضی از آنها صندوق های تخصصی هستند این باعث شده که امتیازاتی برای شرکتهای دانش بنیان فراهم گردد.

قربانی اضافه نمود: در مدل همکاری جدید صندوق با صندوق های پژوهش و فناوری، یک سری از تسهیلات و خدمات صندوق نوآوری که به صورت مستقیم به شرکتهای دانش بنیان اعطا می گردد به وسیله صندوق های پژوهش و فناوری ارائه خواهد شد.

معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در ادامه، از 216 میلیارد تسهیلات مستقیم و 700 میلیارد تومان خط اعتباری برای 12 صندوق پژوهش و فناوری اطلاع داد و گفت: با این تسهیلات، صندوق های پژوهش و فناوری می توانند به شرکتهای دانش بنیان و سایر شرکت های فناور، تسهیلات بدهند.

قربانی با شرح اینکه این نوعی برون سپاری به صندوق های پژوهش و فناوری است، گفت: در همکاری جدید دو مدل تعریف شد؛ یکی برای برون سپاری در بعد تسهیلات و دیگری ارائه تسهیلات مستقیم به صندوق های پژوهش و فناوری است که از سوی صندوق نوآوری تسهیلات اعطا می شد؛ اکنون آمار و عملکرد ما در این مدل جدید که مصوب و قراردادهای آن مبادله شد برای 12 صندوق پژوهش و فناوری قراردادی برابر با 216میلیارد تومان در این بخش در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به مدل همکاری دیگری با صندوق های پژوهش و فناوری اعلام کرد: اعطای خط اعتباری به این صندوق ها دیگر مدل همکاری ماست که در این مدل خط اعتباری صندوق های پژوهش و فناوری عملا عامل صندوق نوآوری و شکوفایی هستند به گونه ای که طرح ها را آنالیز و ارزیابی می نمایند و بعد از انعکاس قرارداد و نظارت تامین اقتصادی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی خواهد بود.

قربانی ادامه داد: در مدل دوم که خط اعتباری است و صندوق های پژوهش و فناوری عاملیت آنها برابر با 700 میلیارد تومان مصوب شده است، در مجموع نزدیک به یک هزار میلیارد تومان تسهیلات و خط اعتباری به این 12 صندوق پژوهش و فناوری امروز اختصاص یافت.

قربانی در ادامه اظهار امیدواری کرد با تخصیص این یک هزار میلیارد تومان بتوان ضمن تمرکز زدایی، زمینه ای فراهم کرد تا شرکتهای فناور و دانش بنیان راحت تر به تسهیلات صندوق به وسیله صندوق های پژوهش و فناوری دسترسی پیدا نمایند.

وی بیان داشت: امروز قرارداد همکاری با 9 صندوق پژوهش و فناوری مبادله شد که ارزش آنها افزون بر 150 میلیارد تومان است و سه قرارداد دیگر تا انتها سال مبادله خواهد شد.

معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری ریاست جمهوری در ادامه توضیح داد: تا انتها سال کل صندوق هایی که تقاضای خود را ارائه نموده باشند و پرونده در صندوق نوآوری داشته باشند تامین اقتصادی خواهند شد.

** ارائه تسهیلات به استارتاپها و شرکت های خلاق فناور

قربانی اعلام نمود: صندوق نوآوری و شکوفایی می تواند تنها به شرکتهای دانش بنیان تسهیلات اعطا کند و تسهیلات ما خاص شرکتهای دانش بنیان است که مراحلی دارد و این شرکت ها بایستی دارای مجوزهایی از سوی معاونت علمی باشند تا به عنوان شرکتهای دانش بنیان شناخته شوند.

وی اضافه نمود: البته فعالان دیگری در حوزه فناوری داریم همچون استارتآپ و شرکتهای خلاق و نوآور و شرکتهای فناوری در پارک ها که هنوز نتوانسته اند مجوز دانش بنیانی خود را دریافت نمایند.

قربانی ادامه داد: مزیت تسهیلات مستقیم ما به صندوق های پژوهش و فناوری این است که صندوق های پژوهش و فناوری مانعی برای اعطای تسهیلات و حمایت از این شرکتها ندارند؛ از این رو ما به صورت غیر مستقیم و به وسیله صندوق های پژوهش و فناوری می توانیم از این شرکتهای فناوری که دارای ایده نو هستند حمایت کنیم.

به گفته معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی، طبق اساسنامه، صندوق های پژوهش و فناوری می توانند از شرکتهای دانش بنیان و غیر دانش بنیان حمایت نمایند و خط اعتباری که صندوق نوآوری و شکوفایی به صندوق های پژوهش و فناوری اعطا نموده باید برای فعالیت شرکتهای دانش بنیان صرف گردد.

در این آیین قرارداد همکاری بین صندوق نوآوری و شکوفایی به 9 صندوق پژوهش و فناوری اعطا شد.

علمی ** 1836 **9340 ** 1055

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایرنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 5333

به "تخصیص هزار میلیارد تومان اعتبار به صندوق های پژوهش و فناوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخصیص هزار میلیارد تومان اعتبار به صندوق های پژوهش و فناوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید